• تلفن: 88520306
  • ایمیل: info@iranshahrads.ir
  • ساعات پاسخگویی: 10:00-17:00

برندینگ و ساخت برند

برندسازی و طرح برندینگ

برندینگ(برندسازی) یا متمایزسازی برند یکی از مهم­ترین جنبه­های کسب و کار است. در برندینگ فرآیندی ایجاد می­شود که محصول یا خدمت یا شرکت شما نسبت به برندهای همتای خودش متمایز و برجسته شود. این برندینگ با دادن یک استراتژی موثر برای بازار کار به شما این امکان را می­دهد تا در فضای رقابتی با حریفان، بازار بیشتری را از آن خود کنید. در برندینگ شما با چشم­اندازی که نسبت به خدمات خود برای مشتریان ایجاد می­کنید علاوه بر پاسخگویی به نیاز آنان، آنان را مطمئن و وفادار نسبت به برند خود می­کنید. در واقع در برندینگ شما از فرصت­ها استفاده می­کنید تا مخاطب نام برند شما را به سایر رقیبان­تان ترجیح دهد. اما این ترجیح دادن چگونه اتفاق می­افتد؟ با ایجاد وفاداری به برند. با گروه ایرانشهر همراه باشید تا وفاداری به برند در پروسۀ برندینگ را برای شما بیشتر توضیح دهیم.

روش های ایجاد وفاداری به برند:

وفاداری به برند چیست؟

برندینگ و ساخت طرح برند مقوله ای پیچیده ای است کهبرای درک مفهوم وفاداری به برندبه این مثال توجه کنید، پروژۀ برندینگ را یک ساختمان در نظر بگیرید. این ساختمان برای ساخته شده به حداقل چهار دیوار و یک سقف نیاز دارد. چهار دیوار برندسازی شما چیستند؟

دیوار دوم

اهمیت برند

Brand relevance

اهمیت برند یا ارزش برند و یا تناسب ارزشی برند در اکثر مواقع در تصمیم مشتری به خرید اثر می­گذارد. اگر اهمیت برند اثر مثبتی بر مشتری بگذارد یعنی برندینگ شما مسیر درستی را طی می­کند. در واقع اهمیت برند زمانی است که نیاز(ارزش­های) مشتری تشخیص داده شده و تامین شود. وقتی این امر انجام شود پیوند مشتری و برند بیشتر می­شود و ارزش برند برای مشتری بالاتر می­رود. کلّ این پروسه تناسب ارزشی برند یا اهمیت برند نامیده می­شود. در اهمیت برند تمرکز روی مشتریانی است که برای موفقیت کسب و کار شما مهم هستند. مثلاً اگر شکلات لاکچری تولید می­کنید مشتریانی برایتان مهم است که توانایی حداقل سیصد هزارتومان هزینه برای یک بسته شکلات سفارشی را داشته باشند؛ نه تمام مشتریانی که می­خواهند شکلات بخرند.

دیوار اول

آگاهی از برند

Brand Awarness(Knowledge)

آگاهی از برند یا برندآگاهی یعنی میزان شناخت یک برند توسط مشتریان بالقوه و ارتباط صحیح آن با یک محصول یا خدمات خاص. مثلاً اگر کسی به دستمال کاغذی نیاز داشته باشد شما می­دانید که او مشتری محصولات شاخۀ سلولزی است پس می­توانید انواع تولیدات سلولزی را به او پیشنهاد کنید. در واقع در آگاهی از برند یا برندآگاهی شما به نوعی می­توانید تصمیمات مصرف­کننده را سوق بدهید به خریدهای مکرری که سهم فروش شما را در بازار بالاتر می­برد.

دیوار چهارم

متمایز بودن برند

Brand difference

متمایز بودن برند، متفاوت بودن برند، منحصر بفرد بودن برند یا خاص بودن برند همه یک معنا می­دهند. مغز انسان­ها به طور ناخودآگاه میل به تقسیم­بندی ارزشی داده­ها دارد. اگر برند شما امتیاز ویژه­ای داشته باشد که سایر رقبا از آن محروم باشند مخاطب ناخودآگاه امتیاز بالاتری در ذهنش به شما می­دهد و در نهایت همین امتیاز بالاتر مخاطب را تبدیل به مشتری شما می­کند. شما در کسب و کارتان چه امتیازاتی می­توانید به مشتری بدهید که رقیبان شما نمی­توانند؟ مشاورۀ رایگان؟ آموزش از راه دور؟ خدمات خاص باشگاه مشتریان؟ برای ما بنویسید زمینۀ متمایز بودن برند شما در میان همکارانتان چیست؟

دیوار سوم

عزت برند

Brand esteem

عزت برند در واقع نفس آن چیزی است که برند به آن شناخته می­شود و مورد احترام(یا بی احترامی) قرار می­گیرد. عزت برند تصویری است که از آن برند در ذهن مخاطب ایجاد شده است. عزت برند شخصیت برند است. شاید شما یک محصول معمولی را در بازار بفروشید اما در پروسۀ برندسازی، مرحلۀ شخصیت بخشی به برند است که به کمک محصول معمولی شما می­آید تا آن را خاص کند. شما دوست دارید برندتان در ذهن مخاطب با چه مفهومی عجین شده باشد؟ خوش­قولی؟ جذابیت بصری؟ لوکس بودن؟ خدمات عالی پس از فروش؟ برای ما بنویسید.

حالا که چهار دیوار برندینگ کامل شد می­توانیم سقف را کار بگذاریم. سقفی به نام وفاداری به برند! وفاداری به برند یعنی تعهد مشتری به برند شما و تعهد به خرید مکرر از برند شما. این تعهد گاهی پا را از تامین نیاز مشتری فراتر می­گذارد و فقط به صرف علاقمندی­های شخصی او برند شما انتخاب می­شود. حتماً شما هم بارها اصطلاح افراد مارک­باز یا برندباز را شنیده­اید. افرادی که به هر قیمتی فقط از برند مورد علاقۀ خود خرید می­کنند. مثلاً کاربری که از موبایل اپل رضایت بالایی دارد کم­کم به سمت استفاده از مک­بوک و آی­مک هم می­رود. این کاربر حتی اگر نتواند هزینۀ برند اپل را پرداخت کند باز هم همیشه در ذهنش جایگاه ویژه­ برای آن قائل است و با استفاده از دیگر برندها نمی­تواند تجربۀ لذتبخش محصولات اپل را برای خود تکرار کند. اعتماد پایدار یکی از نتایج وفاداری به برند است.

در درک مفهوم برندینگ چه اشتباهاتی ممکن است به وجود آید؟

گاهی در توضیح مفهوم برندینگ سوءتفاهم­ و اشتباهاتی ایجاد می­شود. این اشتباهات رایج در درک مفهوم برندسازی را در ادامۀ مطلب بخوانید :

برندینگ و ساخت برند ایرانشهر
  • برند و برندینگ مفهومی جداگانه با آرم یا نماد سمبلیک و یا لوگوی کار دارد. طراحی یک لوگوی حرفه­ای می­تواند قسمتی از پروسۀ برندینگ باشد اما تمام آن نه!
  • شعار شرکتی هم با برندینگ کار تفاوت دارد
  • اگر نام برندی برای مشتریان آشنا نباشد صرفاً به معنای بی کیفیت بودن کالا یا خدمات مربوط به آن برند نیست
  • مشهور و پر قدرت بودن یک برند به این مفهوم نیست که ارزش مالی آن برند بسیار بالاست. اما حتماً به این معنا هست که برند توانسته تصویری متمایز در ذهن مشتریانش به وجود بیاورد و نامش را در دستۀ علاقمندی­های مشتری ثبت کند.
  • برندینگ یک ایونت نیست که با اتمام زمان رویداد کارش به پایان برسد. بلکه برندینگ یک پروسۀ زمان­بر است که از لحظۀ آغاز ایده تا مراحل پایانی اجرای کار و حتی تا روزی که پروژۀ کسب و کار ادامه داشته باشد پا به پای شما پیش می­آید

نکته: دربرندینگ باید حواسمان به هدایای تبلیغاتی باشد .زیرا اسم شما برروی هدایا می تواند مدتها در برابر چشمان مشتریان حضور داشته و به نام شما عمومیت ببخشد. درباره­ی این موضوع دربخش چاپ و نشر توضیحات کاملتری داده ایم .

نکات پایانی دربارۀ برندینگ

برندینگ موفق یعنی ویژگی­های مثبت کسب و کار شما توسط مشتریان و مخاطبان­تان بیان شود؛ نه توسط خود شما! البته این مخاطبان فقط استفاده­کنندگان محصول یا خدمت شما نیستند بلکه مخاطب بسیار مهم­تر شما رسانه­ها هستند! هر چقدر در محتوای رسانه­ها بازخورد مثبت­تری از برند خود بگیرید می­توانید مطمئن باشید که در پروژۀ برندینگ خود به بهترین شکل عمل کرده­اید. طی یک پروژۀ برندینگ داشتن محتوای مثبت در رسانه­ها احساس مطبوعی نسبت به برند شما در انبوه مخاطبان آن رسانه ایجاد می­کند. ایجاد شدن این احساس مطبوع یعنی رسیدن به جایگاه درست در برندینگ.

راه­اندازی یک کار بدون برنامه­ریزی و تفکر کافی برای برندسازی در عمل هدر دادن بودجه و انرژی و امکانات است. کسب و کار شما بدون استراتژی ساخت برند خیلی زودتر از آنچه می­پندارید ازدور رقابت خارج خواهد شد!