• تلفن: 88520306
  • ایمیل: info@iranshahrads.ir
  • ساعات پاسخگویی: 10:00-17:00

Slide خلاقیت طراحی کارآمدترین کمپین های تبلیغاتی کارآفرینی نو آوری

برگزاری کمپین تبلیغاتی

”تا حالا این بیلبورد رو در سطح شهر دیده بودین؟”

خبر خوب اینجاست ! با ما دیده میشید 🙂

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین (همپایش)در فرهنگ لغت دکتر آریانپور به معنای  حملات پی­درپی، لشکرکشی و مبارزه کردن است. اما جدا از معنی لغوی آن، امروزه کمپین به یک حرکت یا یک تلاش برای رسیدن به یک هدف که عمدتاً برای کوتاه مدت برنامه­ریزی شده تعبیر می­شود. شما در این حرکت که عمدتاً در بستر فضای مجازی اتفاق می­افتد طی یک بازۀ زمانی معین از کانال­های مختلف یک پیام هماهنگ را به مخاطب اعلام می­کنید. در نا­مگذاری کمپین­ها بسته به محتوا گاهی از کلماتی مانند پویش و یا حتی کارزار هم استفاده می­شود. بسته به هدف و محتوای کمپین، هر کدام از نمونه واژه­های بالا قابل استفاده است.

کمپین تبلیغاتی چه هدفی دارد؟

هدف کمپین می­تواند در زمینۀ علمی، تبلیغاتی و فروش، محیط زیست، مبارزات اجتماعی، قوانین، فرهنگ، اقتصاد، مناسبت­های ملی و دینی و غیره راه­اندازی شود. اما یادتان باشد هدف­گذاری اصلی هر کمپین با هر زمینه­ای برانگیختن و بالا بردن حساسیت مخاطبان نسبت به یک موضوع و یا یک محصول است. پس گروه ایرانشهر هدف کمپین را در یک عبارت برای شما خلاصه می­کند؛ اثرگذاری!

مقایسۀ کمپین با تبلیغات سنتی

اگر هنوز در استفاده از کمپین برای کسب و کار یا خدمت خود تردید دارید به تفاوت­های کمپین و تبلیغات سنتی که گروه ایرانشهر برای شما تدوین کرده است توجه کنید :

_اصولاً راه­اندازی هر کمپین نیازمند زیرساخت مطالعه و تحقیقات علمی است. در این تحقیقات تمام شرایطی که یک محصول یا خدمت جدید قرار است در آن متولد شود بررسی می­شود. از جملۀ این شرایط می­توان به مقایسۀ معایب و مزایای بازار رقیب اشاره کرد. این قضیه در تبلیغات سنتی و غیرعلمی وجود ندارد یا بسیار کمرنگ است.

_تجربه نشان داده بسیاری از مواقع تبلیغات سنتی تبدیل به ضدّ تبلیغ شده و باعث ورشکستگی کالا یا خدمت می­شوند؛به علاوه اینکه بودجه­ای کلان نیز به هدر می­رود. اما اثرگذاری کمپین­ها بسیار بالاست. این آمار که هر شخص در شبکه­های اجتماعی تا به حال حداقل یکبار از کمپینی حمایت کرده است مهر تایید بر اثربخشی کمپین می­زند.

_در تدوین استراتژی کمپین­ها، همیشه داده­های آماری و نتایج تحقیقات و نظرسنجی­ها در نظر گرفته می­شود. از این رو برنامه­ریزی همپایش هدفمند است و آیندۀ بازار محصول یا خدمت کاملاً قابل پیش­بینی است. اما در تبلیغات سنتی شما چنین انتظاری نمی­توانید داشته باشید.

_در تبلیغات سنتی هیچگاه تضمین رجوع مشتری به صاحب کسب و کار داده نمی­شود. اما در کمپین معمولاً یک ضمانت برای اثرگذاری و دیده شدن وجود دارد.

_شما با هر بودجه­ای که داشته باشید می­توانید برای راه­اندازی کمپین اقدام کنید. بعلاوه اگر کمپین شما طوری باشد که بتواند با جریان اجتماعی روز همراه شود با انتقال سینه به سینۀ این تبلیغات، نتیجه­گیری شما بسیار بیشتر از هزینه­­هایی است که صرف راه­اندازی کرده­اید. در تبلیغات سنتی اما کمتر پیش می­آید که کارگزاران تبلیغاتی بودجۀ شما را حتی برای آغاز کار کافی بدانند!

مراحل طراحی یک کمپین با مدل پنجM

چگونه یک کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟

به این پنجM توجه کنید :

Mission

ماموریت : ماموریت یا اهداف کمپین، پایۀ اصلی تدوین یک کمپین موفق است. برای تدوین یک کمپین باید بدانید بازار هدف شما کدام قشر است؟ علاقمندان به محیط زیست؟ زنان؟ مصرف کنندگان غذای آماده یا…؟ با مشخص کردن این بازار به راحتی می­توانید تعداد مشتریان بالقوه و بالفعل خودتان را تخمین بزنید.

Money

بودجه : بودجۀ شما مهم­ترین ابزار شما برای گسترش کمپین است. شما باید بدانید برای رسیدن به اهدافی که در نظر گرفته­اید چه صورت هزینه­هایی دارید. یکی از اصلی­ترین هزینه­های کمپین هزینۀ رسانه­هایی است که قرار است کمپین از طریق آنها اطلاع رسانی شود.

Message

پیام : پیام همپایش هاباید با توجه به قشر مخاطبان هدف تهیه شود. پیام می­تواند یادآوری کننده باشد. می­تواند ایجاد ترغیب یا هشدار کند. ممکن است گاهی یک کمپین بیش از یک پیام داشته باشد.

Media

رسانه : شما برای راه­اندازی کمپین خود باید قالب محتوا و رسانه­ای که قرار است کانال پخش کمپین باشد را درست تعیین کنید. اگر شما رسانۀ غیرمتناسبی برای کمپین خود انتخاب کنید تقریباً تمام بودجۀ شما بدون کمترین بازدهی به هدر خواهد رفت.

Measurement

سنجش اثرگذاری کمپین : این موضوع آخرین مرحله از تدوین کمپین است. در این مرحله همۀ موارد موثر در کارایی باید به صورت کیفی و کمّی بیان شود. و البته این کار باید قبل از راه­اندازی کمپین انجام شود نه بعد از آن. از جمله موارد مورد بررسی در اثرگذاری کمپین می­توان به تعداد کلیک­ها، تعداد ثبت نامی­ها، میزان بازدید و درصد تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل اشاره کرد.

شما چه موارد موثر دیگری در تدوین کمپین می­شناسید؟ با گروه ایرانشهر در میان بگذارید.

سخن پایانی

کمپین به درد محصول شما می خورد با نه؟

بسیاری از بازاریاب­ها با مشاهدۀ موفقیت و محبوبیت روزافزون همپایش ها تصمیم به راه­اندازی کمپین برای هر خدمت و محصولی می­گیرند. اما این تصمیم­گیری بیشتر از آنکه از روی عقل و منطق باشد از روی احساس و هیجان است. در واقع هیجانات باعث می­شود اعتبار و موفقیت یک کمپین قربانی بشود و کمپین کارآیی لازم را نداشته باشد. پس برای تدوین یک کمپین علاوه بر سنجش تجربیات کمپین­های دیگر، طرح خودتان را هم مطابق با فضای روز جامعه مدام بازبینی کنید.

همانگونه که هوشمندی در استفاده­ی به موقع از کمپین درتبلیغات می­تواند شما را بالا ببرد،عدم تناسب زمان کمپین با مراحل رشد کالا می تواند شما را به زمین بزند.ما در ایرانشهرجلوی این اتفاق را خواهیم گرفت و با مناسب ترین هزینه

موثرترین کمپین ها را برای شما ترتیب خواهیم داد.