چاپ و نشر
چاپ یکی از اختراعات مهم بشر به شمار می آید. این اختراع در جهت دهی به مسیر فرهنگ و تمدن بسیار موثر بوده است و تمدنهایی که در برابر چاپ مقاومت کردند به سرعت از بین رفتند. این صنعت گرچه در ابتدا برای نوشتن متون مذهبی به کار گرفته شد اما به مرور تبدیل به بزرگترین ابزار انتقال علم شد.
صنعت چاپ خیلی از اوقات با صنایع دیگر آمیخته می شود و در واقع بسیاری از صنایع بدون استفاده از چاپ، معنایی ندارند مانند صنعت نساجی و صنعت نشر. در این مقاله به توضیحاتی دربارۀ چاپ و نشر می پردازیم.
دسته بندی این موضوع بسته به آن چیزی که قرار است چاپ شود و سطحی که قرارست کار روی آن اجرا شود متفاوت است. ما در اینجا چند روش مهم را برای شما توضیح می دهیم :
از افست معمولاً در تبلیغات و نشر استفاده میشود و بهترین گزینه برای کارهای تیراژ بالا، همین روش است. در افست معمولاً از دو رنگ سیاه و سفید استفاده می شود.
در این روش تصاویر دیجیتال تبدیل به محصولات چاپی می شوند. از چاپ دیجیتال برای همۀ زمینه ها مانند خانگی، اداری، تبلیغاتی استفاده می شود اما در تعداد پایین. در این روش امکان ویرایش تصاویر یا محتویات حتا تا لحظاتی قبل از چاپ وجود دارد. در روش دیجیتال از سیستم چهار رنگ یا CMYK استفاده می شود. پرینترهای رومیزی یکی از ساده ترین دستگاه های چاپ دیجیتال هستند.
از روشهای قدیمی چاپ برجسته است که در آن حروف مستقیماً با کاغذ در تماس هستند.این روش به نوعی منسوخ شده است و صرفا در خاطرات نقش ایفا میکند.
این چاپ روش بهینه شدۀ لترپرس است. تصاویر در این روش چهاررنگ هستند و برای تکمیل فرآیند چاپ نیاز به یک کلیشه یا پلیت هست که از مواد قابل انعطاف مانند ژلاتین ساخته می شود.
این روش که به نام های سریگرافی یا چاپ اسکرین هم شناخته می شود با استفاده از استنسیل انجام می گیرد. به این صورت که قاب استنسیل را روی سطح مورد نظر می چسبانند و با تیغه رنگ را روی آن می گسترانند. از روش سیلک اسکرین معمولاً برای خلق آثار انتزاعی یا هنری و یا تفکیکی مانند چاپ روی تیشرت استفاده می شود.
این روش که چاپ گود یا روتوگراور هم نامیده می شود برای کارهای صنعتی، بسته بندی و یا گرافیکی کاربرد دارد. اسکناس، اوراق بهادار، مجلات، نایلونه ای بسته بندی، مقواهای بسته بندی و کیسه ها از این روش چاپ استفاده میکنند به شرطی که تیراژ آن حداقل 300000 برگ یا بیشتر باشد.
فلت بد نوعی پرینتر است که امکان کار بر روی انواع سطوح کاغذ، پلاستیک، شیشه، چوب، فلز، پارچه و … دارد. این پرینترها به علت دارا بودن قابلیت تنظیم ارتفاع، روی سطوح با ضخامت های مختلف کاربرد دارند.
گرچه چاپ روی سطوح مختلف انجام می شود اما وقتی دربارۀ صنعت نشر صحبت میکنیم یعنی دربارۀ عمل چاپ روی کاغذ صحبت میکنیم. برای چاپ یک کتاب، انتشارات ابتدا فایل نهایی کار را به لیتوگرافی می فرستد. لیتوگرافی یک پروسه است که در آن فایلها تبدیل به صفحات فلزی می شوند و سپس به چاپخانه فرستاده می شوند. جنس صفحات فلزی(زینک) طوری است که به هیچ وجه جوهر جذب نمی کنند اما مواد پلیمری که حروف یا طرح را روی زینک چاپ می کنند مرکب را به خود میگیرند و منتقل می کنند.
شما به عنوان مشتری بسته به نوع سفارش چاپی که دارید بین 5 تا 20 درصد خروجی کارتان دورریز یا پرتی محسوب می شود. ما در گروه ایرانشهر به علت استفاده از متخصصان این صنعت و قرارداد با چاپخانه های حرفه ای این درصد را به حداقل ممکن می رسانیم. همچنین با توجه به استفادۀ بهینه از کاغذ، از پرتی کار شما هدایای تبلیغاتی دیگری میسازیم که میتواند به تبلیغات برندینگ شما بدون ایجاد هزینه های بیشتر کمک کند. یکی از این هدایا میتواند نشانک کتاب باشد. بخش هدایای تبلیغاتی را بخوانید تا دربارۀ این قضیه بیشتر برایتان بگوییم.
هدیۀ تبلیغاتی کالایی است که در آن برند شما معرفی و تبلیغ می شود. این کالا که به طور رایگان در اختیار مخاطب قرار میگیرد می تواند شامل انواع سررسید، خودکار، لیوان، پیکسل، نشانک کتاب، دفترچۀ یادداشت، تیشرت، ساعت رومیزی و هر چیزی که فکرش را می کنید باشد. البته هدایایی که برایتان نام بریدم رایج ترین نوع هدایای تبلیغاتی هستند. امروزه با شدت گرفتن رقابت در انواع کسب و کارها و خدمات، شما باید در تمام مراحل هوشمندانه عمل کنید حتی در انتخاب هدایای تبلیغاتی. با ما همراه باشید تا ویژگی های یک هدیۀ تبلیغاتی ایده آل را برایتان بگوییم.
اگر کسب و کار شما مربوط به کودکان و بازی است بهتر است هدیۀ تبلیغاتیتان هم مناسب کودکان باشد. یک پازل، عروسک برند شما، یک حجم هندسی که کودک باید از تا زدن یک مقوای تخت به دست بیاورد همه میتوانند هدیۀ تبلیغاتی مناسب بازار شما باشند.
اطلاعاتی که از کارتان روی هدیۀ تبلیغاتی میزنید در عین جامع بودن ولی نباید روی سطح کار را کامل پر کند و زیبایی آن را کم کند. مثلاً اگر هدیۀ تبلیغاتی شما یک ساعت است حک نام برند روی آن کافی است و درج دیگر مشخصات کسب و کار شما روی صفحۀ ساعت چندان جالب نیست. اگر زیبایی هدیۀ تبلیغاتی در نظر گرفته نشود مخاطب از آن استفاده نمی کند و در نتیجه شما نمی توانید انتظار داشته باشید که او برندتان را به خاطر بسپارد.
در تهیۀ هدایای تبلیغاتی دست و دلباز باشید! دست و دلبازی یعنی با بودجه ای که دارید به صرفه ترین و در عین حال با کیفیت ترین هدیه را تهیه کنید. شما نمیتوانید تبلیغ کیفیت برند نوشت افزارتان را کنید در حالیکه هدیۀ تبلیغاتی شما یک خودکار بی کیفیت است که مدام جوهر پس میدهد!
اگر کسب و کار شما مورد مصرف عموم جامعه است که هیچ. اما اگر شما تخصص خاص و کمتر دیده شدهای دارید در تهیۀ هدیۀ تبلیغاتی فقط به مخاطبین هدف خود فکر کنید. مثلاً اگر شما در خرید و فروش عمدۀ سخت افزار فعال هستید می توانید پاور بانک با لوگوی خودتان را به عنوان هدیۀ تبلیغاتی استفاده کنید اما خوب میدانیم که این هدیه مخصوص تمام مراجعه کنندگان نیست و فقط به مشتریان خاصی تعلق می گیرد.
ما در گروه ایرانشهر میتوانیم آن چنان هدیه های تبلیغاتی خلاقی چه از لحاظ ایده و چه از لحاظ اجرا به شما ارائه دهیم که با آنها چشم بخورید!