• تلفن: 88520306
  • ایمیل: info@iranshahrads.ir
  • ساعات پاسخگویی: 10:00-17:00

طراحی غرفه، دکوراسیون و فضای داخلی

معماری داخلی چیست؟

معماری داخلی یعنی طراحی یک فضای داخلی مانند منزل و محل کار. اما چه طراحی­هایی شامل معماری داخلی می­شود؟ معماری داخلی می­تواند تغییر نقشۀ اولیه برای استفادۀ بهینه از فضا، نوسازی و مقاوم­سازی بافت فرسوده و همچنین بالا بردن کیفیت فیزیکی داخل ساختمان را شامل شود. طراح معمار داخلی حتماً باید مطالعاتی در زمینۀ تاریخ هنر، انواع سبک­های طراحی، نقشه­کشی، انواع سازه، بازسازی و حفاظت بناهای کهنه، روانشناسی رنگ، آشنایی با جایگاه اجتماعی و سیاسی بنا در بین مردم، شناخت متریال­های مختلف سازگار با اقلیم و محیط داخلی داشته باشد

طراحی داخلی چیست؟

دکوراسیون فضای داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی یعنی ایجاد تزیینات هنری در محیط کار، خانه، فضای تجاری و هر محیط باز یا سرپوشیدۀ دیگر. تزیینات در دکوراسیون داخلی با ترکیب­بندی هنرمندانۀ نور، رنگ، بافت و به کار بردن اکسسوارها انجام می­گیرد. دکوراسیون داخلی را می­توان در یک کلمۀ زیبا هم خلاصه کرد؛ علم چیدمان! چیدمانی که باعث ایجاد احساسی خوشایند در افراد شود. مثلاً هدف دکوراسیون داخلی در اطاق خواب ایجاد احساس آرامش است. این هدف در اطاق نشیمن به ایجاد حس مهمان­نوازی و خلق محیطی دوستانه تغییر می­کند.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

مشتریان زیادی تا به حال از ما سوال کرده­اند که آیا دکوراسیون داخلی همان طراحی داخلی است؟ در پاسخ باید بگوییم که نه! دکوراسیون داخلی را یک دکوراتور و طراحی داخلی را طراح انجام می­دهد! دکوراتور تلاش می­کند تا ظاهر و حس فضا را مطبوع کند و طراح سعی می­کند استفادۀ بهینه­ای از فضا کند. دکوراتور برای دیواری یک مجموعه قاب عکس انتخاب می­کند ولی طراح ممکن است در جهت بهینه­سازی فضا اقدام به حذف کامل دیوار کند! شما برای دوستان­تان در گروه ایرانشهر بگویید چه تفاوت­های دیگری از طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی به ذهنتان می­رسد؟

مراحل اجرای دکوراسیون داخلی

انتخاب سبک

سبک در دکوراسیون داخلی بر اساس ویژگی­های متفاوتی تقسیم­بندی می­شود و بنابراین ده­ها سبک در دکوراسیون وجود دارد که اگر با گروه ایرانشهرهمراه باشید برخی از آنها را برایتان معرفی می­کنیم!

نوعی از دسته­بندی سبک دکوراسیون داخلی است که المان­های آن شما را به یاد یک اقلیم جغرافیایی خاص می­اندازد مانند دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی، دکوراسیون داخلی به سبک هندی، دکوراسیون داخلی به سبک اسپانیایی و آندلسی، دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی، و دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه­ای.

نوع دیگر دسته بندی سبک دکوراسیون داخلی شما را به یاد اقلیم خاصی نمی­ندازد اما مطابق با جریان­های روز جامعه و مد است. سبک مینی­مالیسم، روستیک، سنتی، تلفیقی، معاصر، ساحلی، صنعتی، کلاسیک، ایرانی­-اسلامی و …

در انتخاب سبک در دکوراسیون داخلی به خواست و سلیقۀ مشتری باید توجه کنید. ممکن است مشتری بخواهد تمام کار دکوراسیون داخلی را به شما بسپارد و در آخر کار با یک فضای دکور شدۀ آماده غافلگیر شود. اما از طرفی ممکن است مشتری وسواس­ها و سلایق و علایق خاص خودش را داشته باشد. در اینصورت شما باید برای انجام هر مرحلۀ کار دکوراسیون داخلی با مشتری هماهنگ شوید. در بسیاری از موارد باید برای تصمیم­تان توجیه قانع کننده داشته باشید و گاهی وقت­ها هم ممکن است در برابر خواست مشتری از طرح خود کوتاه بیایید! همۀ این فراز و فرودها از شیرینی­های انتخاب سبک در دکوراسیون داخلی است.

وقتی شما بتوانید دربارۀ انتخاب سبک مطمئن شوید می­توانید رنگ غالب فضا و بافت و متریالی که قرار است به کار ببرید را تعیین کنید.

انتخاب المان های مهم در دکوراسیون داخلی

برای دکوراسیون داخلی بیشترین تمرکز و انرژی شما باید روی این المان­ها صرف شود :

  • تفکیک پلان­ یا نقشۀ تمام قسمت­های فضا مانند هال، سرویس­ها، بالکن، پاسیو و…
  • بررسی تمام منابع نور محیط مانند پنجره­ها و نورگیرها
  • انتخاب پوشش اجزای اصلی محیط مانند دیوارها، کف و سقف
  • خرید وسایل اصلی دکوراسیون مانند مبلمان و پرده و فرش. به دو پارامتر کارآیی و زیبایی باید در خرید وسایل بسیار دقت شود.
  • اضافه کردن تزیینات فرعی یا اکسسوارها مانند قاب عکس، مجسمه، دیوارکوب و انواع گلدان­های طبیعی

چیدمان

چیدمان آخرین مرحله در اجرای دکوراسیون داخلی است. برای مرحلۀ چیدمان در دکوراسیون داخلی اینطور نیست که شما ابتدا وسایل را تهیه کرده باشید و بعد به فکر روش چیدمان آنها بیفتید؛ اتفاقاً برعکس! شما ابتدا باید در ذهنتان یا در نرم­افزارهای مربوط به دکوراسیون داخلی نوع و جای تمام اشیا را مشخص کنید و بعد اقدام به تهیۀ آنها کنید. در چیدمان بیشترین چیزی که شما باید در نظر بگیرید این است که کاربری فضا را در نظر بگیرید و از افراط در استفاده از مبلمان و اکسسوار خودداری کنید.

در پایان

اگر شما بودجه و تخصص کافی برای دکوراسیون داخلی ندارید ولی به میزان کافی علاقه دارید همین امروز به فضایی که بیشتر اوقات خود را در آن به سر می­برید نگاه کنید. فکر کنید که چه چیز این فضا را دوست دارید؟ نور؟ رنگ؟ نقشه؟ و چه چیز آن را دوست ندارید؟ کمبود کمد؟ جنس پارکت­ها؟ محلّ قرار گرفتن میز کار؟ دوست دارید چه چیزی به فضا اضافه کنید که حس و حال بهتری به شما بدهد؟ یک گلدان طبیعی؟ یک قاب عکس خانوادگی و یا یک یادگاری قدیمی هدیۀ مادربزرگ؟ بعد از جواب دادن به این سوالات و تعیین اولویت­ها و انتخاب­های خودتان می­توانید کار لذتبخش دکوراسیون داخلی را از فضای در اختیار خودتان شروع کنید!

غرفه چیست؟

غرفه یک ساختار کوچک و گاه موقت است که در محیط­های نمایش و فروش کالا مثل بازار یا نمایشگاه استفاده می­شود. غرفه در اصطلاح فارسی اطاقک، حجره و حتی بالاخانه هم معنا می­دهد. غرفه معمولاً محفظه­ای محصور شده است که گاهی برای حفظ حریم شخصی در هنگام رای دادن، گفتگوی خصوصی­­، تلفن­های محرمانه و حتی در برخی از رستوران­ها استفاده می­شود.

غرفۀ دائمی

غرفۀ دائمی دقیقاً زمانی ایجاد می­شود که شما با مشکل فضای ناکافی مواجه هستید. مثلاً تصور کنید برای کارتان یک سالن صد متری با دوازده کارمند در اختیار دارید. مکالمات همزمان این دوازده نفر به اضافۀ تعداد دائمی مهمانان و ارباب رجوعان کم­کم به موردی آزار دهنده در فضای کسب و کار شما تبدیل می­شود. درست اینجاست که با غرفه­بندی دائمی فضای کاری خود هم به تمرکز و حفظ حریم خصوصی کارمندان کمک می­کنید و هم بازدهی افراد زیرمجموعه­تان را بالا می­برید.

غرفۀ موقت

غرفه­های موقت در طول برگزاری یک نمایشگاه خاص برقرار می­شوند تا بتوانند با نمایش اطلاعات محصول به انبوه مخاطبان، فروش رضایت­بخشی در بازۀ زمانی کوتاه یا بلند مدت داشته باشند. از آنجا که غرفۀ موقت معمولاً در نمایشگاه­ها یا جاهای پررفت و آمد باید مستقر شود رقابت بسیار بالایی برای دیده شدن در پیش دارد. آمارها نشان می­دهد در بهترین حالت مخاطبان می­توانند فقط از بیست درصد غرفه­های موجود در یک نمایشگاه بازدید کنند. بنابراین اگر شما قرار است در چنین نمایشگاهی شرکت کنید مکانی که برای غرفه­تان در نظر می­گیرید کم تاثیرتر از طراحی غرفه نیست

طراحی غرفه چیست؟

طراحی غرفه یکی از زیرمجموعه­های معماری داخلی است. در طراحی غرفه مهم­ترین اصل برقراری ارتباط محیطی در طول رویداد تجاری است. مثلاً در طراحی غرفۀ نمایشگاهی باید طوری از متریال کمک گرفت که غرفه در هرج و مرج موجود در نمایشگاه هم پایداری داشته باشد و هم اینکه فضای ارتباط حداکثری با تعداد بالای مراجعه­کنندگان همزمان را ایجاد کند. در طراحی غرفه طراحان با استفاده از نرم­افزار و تکنیک­های مختلف هوشمند و غیرهوشمند دیگر، مدل ذهنی خود را در فضای فیزیکال گسترش می­دهند. در روند از ایده تا اجرای طراحی غرفه، طراح از کمک همکارانی چون نورپرداز، تکنیسین صوت و تصویر، گرافیست و دیگر تخصص­های فنی و مهندسی کمک می­گیرد. اگر شما می­خواهید غرفه­تان در میان انبوه غرفه­های حاضر در یک رویداد جلب توجه کند حتماً باید از راهکاری خلاق و روانشناختی و مفهومی برای طراحی آن استفاده کنید. طراحی غرفۀ شما باید یک خصوصیات بصری آشنا با محدودۀ جغرافیایی و سواد بصری مخاطبان­تان داشته باشید. این را هم بدانید در طراحی غرفه­های نمایشگاهی می­توانید هم از مدل پیش ساخته استفاده کنید و هم اینکه صفر تا صد طراحی غرفه را به یک گروه خلاق و حرفه­ای مانند ایرانشهر بسپارید!

نکتۀ پایانی در طراحی غرفه

درست است که طراحی غرفه بخصوص غرفه­های موقت نمایشگاهی در ماندگاری برند در ذهن و فروش محصول بسیار مهم است اما ما به عنوان یک گروه با سابقۀ تبلیغاتی به شما می­گوییم که در راه­اندازی غرفه باید به نکات دیگری هم بپردازید تا بتوانید فروش موفقی داشته باشید. از نمونۀ این نکات استفاده از کارمندانی با شرایط و توانایی­های خاص در غرفه است. راهی برای خدمت دادن به مشتریان بیاید مثلاً راه­اندازی ایستگاه شارژ موبایل و لپ­تاپ در غرفه­تان. انواع اشانتیون و هدیه­های تبلیغاتی با برند خودتان هم که شاخص­ترین و قدیمی­ترین ترفند جلب مشتری است. برای یاد گرفتن راهکارهای دیگر خدمات به مشتریان در غرفه­های مربوط به کسب و کارتان با مشاورین گروه ایرانشهر تماس بگیرید.