• تلفن: 88520306
  • ایمیل: info@iranshahrads.ir
  • ساعات پاسخگویی: 10:00-17:00

پرسنال برندینگ به معنای برندسازی اشخاص است تا آنها در مشاغل خود به عنوان متخصص و برند معرفی شوند. در پرسنال برندینگ شما یک برنامۀ شخصی تدوین می­شود که راه رسیدن به اهداف حرفه­ای تان را برای شخص مشخص می­کند. این برنامه به طور مداوم باید به روز رسانی شود تا شهرت فرد حفظ شود. اگر شما مدت­هاست که احساس درجا زدن در حرفه­تان را دارید و اگر احساس می­کنید ترفندهای تبلیغات و بازاریابی قبلی­تان دیگر جواب نمی­دهد پس شما به پرسنال برندینگ احتیاج دارید.

پرسنال برندینگ

نام شما همان هویت تجاری شماست. بنابراین در زندگی به خوبی از آن محافظت کنید.

پرسنال برندینگ چیست؟

پرسنال برندینگ به معنای برندسازی اشخاص است تا آنها در مشاغل خود به عنوان متخصص و برند معرفی شوند. در پرسنال برندینگ شما یک برنامۀ شخصی تدوین می­شود که راه رسیدن به اهداف حرفه­ای تان را برای شخص مشخص می­کند. این برنامه به طور مداوم باید به روز رسانی شود تا شهرت فرد حفظ شود. اگر شما مدت­هاست که احساس درجا زدن در حرفه­تان را دارید و اگر احساس می­کنید ترفندهای تبلیغات و بازاریابی قبلی­تان دیگر جواب نمی­دهد پس شما به پرسنال برندینگ احتیاج دارید.

چرا پرسنال برندینگ؟

برندسازی شخصی به شما کمک می­کند یک تصویر واضح از خودتان و سپس از اهدافی که دارید به دست بیاورید. تصویری که زوایای پنهان نقاط ضعف و قوت شما را برای شما آشکار می­کند. این آشکارسازی به یاری شما می­آید تا روی نقاط مثبت بیشتر مانور دهید و برای کمرنگ کردن نقاط منفی بیشتر کار کنید. برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ به شما برنامۀ شغلی در بازۀ زمانی می­دهد. البته تهیۀ چشم­انداز بلند مدت هم یکی از راهکارهای پرسنال برندینگ است. همچنین پرسنال برندینگ باعث ارتباطات ارزشمند شما با افراد هم رشته­ای دارای تخصص می­شود. همین ارتباطات است که به مرور زمان راه پیشرفت شغلی شما را باز می­کند.

تمام مطالبی که در بالا خواندید توضیحی بر مدل آنالیز SWOT است. نام این مدل آنالیز از مخفف این کلمات آمده است :

S=strengths

نقاط قوت

W=weaknesses

نقاط ضعف

O=opportunities

فرصت­ها

T=threats

تهدیدها

ترفندهای پرسنال برندینگ

اخلاق­مداری

امروزه با گسترش رسانه­ها و فضای مجازی پنهان کردن حقیقت دربارۀ خدمات و یا محصولات بسیار سخت است. مخاطبان امروز شما با دسترسی به اینترنت می­توانند محصول و خدمت شما را با مشابه خودش بررسی کنند و تصمیم بگیرند. پس حتی برای لحظه­ای به دروغگویی درباره حرفه­تان فکر نکنید. اخلاق­مدار باشید و حقیقت را اولویت کارتان قرار دهید. اخلاق­مداری برای یک محصول می­تواند شامل خدمات پس از فروش و امکان مرجوع کردن محصول باشد. اما اخلاق­مداری در خدمات معنی دیگری می­دهد. مثلاً اگر شما در صفحۀ کاری­تان به مخاطبان آموزش ساخت تابلوهای دکوراتیو می­دهید نباید در تبلیغاتی که به شما پیشنهاد می­شود از برندهای نازل و غیرمرتبط حمایت کنید. شما با این کار به اعتبار پرسنال برندینگ­ خودتان خدشه وارد می­کنید.

داستان منحصر به فرد

این­روزها گرچه فضای مجازی توانسته ظرفیت زیادی برای ایجاد شغل به وجود بیاورد اما  از طرفی فضای رقابت را بسیار گسترده کرده است. کار در فضای مجازی بخصوص در زمینه­های تولید محتوایی مانند پادکست نیازمند صرف زمان و هزینۀ اندک است. اما این شرایط برای همۀ مشتاقان کار یکسان است. پس امکان ورود بسیاری از افراد به عرصۀ کسب و کار شما و همچنین امکان کپی کاری رقیبان بسیار بالاتر می­رود. پرسنال برندینگ اینجا هم به کمک شما می­آید. شما باید داستان شخصی خودتان از کسب و کارتان را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. از ایدۀ شروع کار، سختی­های برنامه­ریزی، موانع پیش بینی نشده، مشکلات بودجه، پیدا کردن هم تیمی­های هماهنگ و هرچه که می­تواند داستان شما را از باقی رقیبان متمایز کند بگویید. در پرسنال برندینگ داستان وجه تمایز شما از رقیبان بسیارتان است.

بهینه ­سازی

شاید شما هم شنیده باشید استیو جابز مالک اپل بیش از آنچه یک مخترع باشد یک بهینه­ساز بود. بهینه سازی یکی از راه­های موفقیت در پرسنال برندینگ است. در بهینه­سازی شما می­توانید هر آنچه که در کسب و کارهای اطراف­تان می­بینید که مناسب کار شماست می­توانید با نوعی بهینه­سازی از آن تقلید کنید. در واقع شما با بررسی روش­های جواب داده در دیگر کسب و کارها می­توانید راهی که دیگران با آزمون و خطا رفته­اند را نروید و فقط از نتایج مثبت آن استفاده کنید. البته بدانید که در پرسنال برندینگ این یک امر دو­طرفه است. یعنی رقیبان هم ممکن است نکات مثبت کسب و کار شما را به نوعی از آن خود کنند!

تمرکز بر یک هدف

شما نمی­توانید در پرسنال برندینگ موفق باشید در حالی­که به همۀ زمینه­ها وارد می­شوید یا از آنها حمایت می­کنید. مثلاً یک نمایندۀ مجلس را در نظر بگیرید که در طول چهار سال دورۀ نمایندگی از تصویب قانون­هایی در زمینۀ منع خشونت خانوادگی، حفظ جنگل­ها، حق­آبه­های کشاورزی، استخدام معلمین قراردادی و … حمایت می­کند. حالا یک نماینده را در نظر بگیرید که در کل دورۀ چهارساله به دنبال عادلانه شدن شرایط و حقوق سربازان است و تمام نطق­ها و مصاحبه­هایش در این­باره است. کدام یک تاثیرگذارتر است؟! نماینده­ای که در کل دوران خدمتش تمرکز بر حمایت از حقوق سربازان دارد. این نماینده بر طبق اصول پرسنال برندینگ رفتار می­کندو نامش تبدیل به یک برند شده است. شما در پرسنال برندینگ شخصی­تان باید بسیار تحقیق کنید تا مطمئن شوید زمینۀ مورد علاقۀ شما چیست وقتی آن را پیدا کردید پله­ پله در پرسنال برندینگ پیشرفت خواهید کرد.

قابل اعتماد و اتکا بودن برای مخاطبان

آیا برایتان پیش آمده که بر اساس وعده وعید از خدمت یا محصولی استفاده کنید ولی انتظاراتتان برآورده نشود؟ مثلاً با وعدۀ قبولی تضمینی کنکور در یک موسسۀ کنکوری ثبت نام کنید ولی دست آخر در کنکور موفق نشوید. شما در پرسنال برندینگ باید با حفظ حد و حدود وعده وعیدها، خدماتی به مشتری بدهید که فراتر از انتظار او باشد. یکی از اولین تولیدکنندگان سس مایونز در ایران در خاطراتش اذعان می­کند که برای بالا رفتن فروشش، تاریخ تولد تمام صاحبان مغازه­های بقالی که فروش امانتی سس او را قبول کردند به دست می­آورد. این کارآفرین در روز تولد صاحبان مغازه برای آنها هدیه­ای می­فرستاد و به گفتۀ خودش یکی از رموز موفقیتش در بازاریابی محصولش همین بود! وقتی خدمتی رایگان و فراتر از انتظار برای کسی انجام دهید او در پی جبران برمی­آید. صاحبان بقالی­ها هم بعد از غافلگیر شدن در روز تولدشان همت زیادی برای فروش سس­ها انجام دادند. حالا شما با توجه به خدمات رایگان رقیبان­تان، بهینه یافتۀ آن را در پرسنال برندینگ خودتان پیاده کنید. به طور مثال اگر رقیب­ شما بستۀ آموزشی رایگان در اختیار مشتریان قرار می­دهد، شما بسته به علاوۀ یک جلسه مشاورۀ رایگان را برای آنها در نظر بگیرید.

البته یکی دیگر از راه­های جلب اعتماد مخاطبان در پرسنال برندینگ اینست که اگر کسب و کار شما نیاز به مجوزها و مدارک تحصیلی یا قانونی خاصی دارد برای کسب آنها اقدام کنید.

اگر شما هم اصول دیگری در پرسنال برندینگ می­شناسید برای ما در کامنت­ها بنویسید.

چه مواردی روی پرسنال برندینگ اثر منفی میگذارد؟

شما باید برای در اوج بودن و در اوج ماندن برند شخصی­تان به طور مداوم تلاش کنید و برای این امر تقریباً هر روز نیاز به تامین محتوا در صفحات اجتماعی خود دارید. پس اولین عاملی که می­تواند اثر منفی روی پرسنال برندینگ شما بگذارد فعال نبودن صفحۀ شخصی(صفحۀ کاری با اکانت خودتان) در شبکه­های اجتماعی است.

مخاطب شما باید بتواند با یک سرچ ساده دربارۀ تخصص شما، نام شما را در نتایج جستجو ببیند. اگر این اتفاق نیفتد شما در جلب نظر مراجعه­کننده ناکام می­مانید. پس اگر شما به دنبال پرسنال برندینگ هستید همین امروز شروع کنید به نوشتن پست مهمان در صفحات مرتبط با کسب و کارتان. همینطور یک اکانت گوگل پلاس با نام خود درست کنید و شروع کنید به ارسال مطلب در آن. داشتن صفحۀ لینکدین فعال و پویا دربارۀ تخصص­تان یکی دیگر از نکات مهم موفقیت در پرسنال برندینگ است.

روی قالب موثر محتوای صفحات مجازی تحقیق کنید. بررسی کنید آیا تهیۀ ویدئو تاثیر بهتری روی مخاطب شما دارد یا پادکست؟ اگر ویدئو بهتر است انتشار آن در فضای یوتیوب بازخورد بیشتری دارد یا آپارات یا اینستاگرام؟ به همین ترتیب این سوالات و بررسی آمار پاسخ­ها را ادامه دهید. اگر در این کار تعلل کنید پروژۀ پرسنال برندینگ شما نمی­تواند موفقیت چندانی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر شما صاحب یک مزون مانتوهای مجلسی هستید باید در زمینۀ مانتوهای محضری که چند سالی است باب شده اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید به مشتریان خود در این زمینه مشاوره و خدمات بدهید. وگرنه چند پله از رقیبان عقب می­افتید.

به روز نگه داشتن اطلاعات­تان از جامعۀ هدف کسب و کارتان هم امر بسیار مهمی است. شما باید بدانید رقیبان شما چه خدمات و محصولات جدیدی برای مشتریان در نظر گرفته­اند و هم اینکه بدانید در هر دوره چه نوع محتواهایی توجه مخاطبان را جلب می­کند.

تفاوت پرسنال برندینگ و معروفیت

در پرسنال برندینگ شما از خود واقعی­تان می­گویید و بر اساس خصوصیات خود واقعی تان برنامه­ریزی می­کنید اما در معروفیت اینچنین نیست. معروفیت یا شهرت بیشتر از آنچه دربارۀ خود واقعی­تان باشد دربارۀ آن چیزی است که مردم دربارۀ شما می­گویند یا برداشت می­کنند. در واقع شما در پرسنال برندینگ روی تصویری که قرار است از شما ارائه شود احاطه دارید اما این احاطه داشتن در هنگام شهرت بسیار سخت و گاهی ناممکن است.

در پایان

در پرسنال برندینگ علاوه بر دنبال کردن برنامه­ریزی هایتان، آموختن دربارۀ کسب و کارتان را هر روز و هر لحظه ادامه دهید تا به رشد فردی بالایی برسید. این مهم­ترین وظیفۀ شما در داشتن یک برند شخصی است.حواستان باشد برند شدن شخصی زمانی واقعا به درد شما می­خورد که در حوزه ای به صورت عمیق و دقیق و واقعی تبحر داشته باشید . پرسنال برندینگ های سطحی در نهایت محکوم به فنا و سقوط هستند.

شما درعرصه­ی رقابت حضور پیداکنید،در عرضه­ی رقابت کنار شما خواهیم بود. به شما خواهیم گفت که کی ،کجا قراربگیرید .معروفیت و مشهور بودن با برند بودن متفاوت است. شما برای برند شدن باید،محبوب،مطلوب و مقبول هم باشید. با سپردن پرسنال برندینگ خود به گروه ایرانشهرادز فکر کردن به ریزه کاریها را به ما بسپارید و خودتان پیشرفت کنید.