22
ژوئن

لندینگ پیج یا صفحۀ فرود چیست؟

لندینگ پیج

(landing pag)

لندینگ پیج یا صفحۀ فرود چیست؟

لندینگ پیج یکی از ترفندهای بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) است. لندینگ پیج مراجعه کننده به صفحۀ شما را به یک صفحۀ ایستا یا مقصد هدایت می­کند. شاید با خود بگویید خب تمام وبسایت­ها از طریق لینک­دهی بازدید کننده را به صفحات دیگر هدایت می­کنند اما اینطور نیست. تفاوت لینک لندینگ پیج با دیگر لینک دهی­ها در اینست که لندینگ فقط برای دنبال کردن یک هدف مشخص طراحی شده است. مثلاً شما یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام راه­اندازی کرده­اید. هدف نهایی کمپین شما افزایش استفاده­کنندگان از خدمت بیزینسی شماست؛ در اینجا یک دورۀ آموزشی را مثال می­زنیم. شما در محیط­های مجازی مانند اینستا و توییتر با محدودیت کاراکتر و لینک­دهی روبرو هستید. این محدودیت­ها باعث می­شود شما نتواندی آنطور که باید به معرفی کمپین و خدمات خود بپردازید. اینجاست که صفحۀ فرود به کمک شما می­آید. شما در بیوی پیج کاری اینستاگرام خود یک لینک لندینگ پیج قرار می­دهید و به طور مثال اعلام می­کنید که برای تماس مشاوران ما با شما شمارۀ همراه و ایمیل خود را وارد کنید. یا برای ارسال لینک دانلود جزوۀ رایگان فلان مبحث ایمیل خود را وارد کنید. گرچه در ظاهر شما دارید یک خدمت رایگان(یا حتی پولی) به مخاطب ارائه می­دهید اما باطن قضیه این است که شما دارید بازار هدف خود را گسترش می­دهید. چطور؟ به این طریق که یک بانک اطلاعاتی از ایمیل و شماره همراه افرادی که به صفحۀ شما مراجعه کرده­اند به دست می­آورید. این بانک اطلاعاتی به شما کمک می­کند در ایمیل مارکتینگ، تبلیغات پیامکی و حتی تبلیغات کلیکی پیشنهادی با بازدهی بیشتری عمل کنید. چون بسیاری از افرادی که به صفحه فرود شما مراجعه کرده­اند به زودی می­توانند فقط یک مشتری بالقوه نباشند؛ بلکه به سمت استفاده از بیزینس شما بروند! پس یکبار دیگر چرایی لزوم استفاده از صفحات فرود را با هم چک می­کنیم.

چرا لندینگ پیج؟

چون :

_می­توانید درصد بالاتری از بازدیدکنندگان پیج­تان(یا حتی بازدیدکنندگانی که از موتور جستجو آمده­اند) را به هدف اصلی یک کمپین هدایت کنید.

_یک بانک اطلاعاتی از مخاطبان هدف به دست می­آورید که می­تواند در پایدار بودن روابط شما با مشتری بسیار اثرگذار باشد.

_می­توانید ­محدودیت­های بیو در محیط­هایی مانند اینستاگرام را به بهترین شکل جبران کنید.

­_یک موتور جستجوی مشخصات تماس مشتریان بالقوه برای خود تهیه می­کنید.

_می­توانید یک خدمت رایگان و منحصر به فرد ارائه ­کنید که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب ­­کند.

_به شما امکان انواع آمارگیری­ها را می­دهد. مثلاً اینکه چند درصد از بازدیدکنندگان تبدیل به مشتری بالقوۀ شما شده­اند و چند درصد از مشتریان بالقوه به سمت مصرف رفته­اند. یا آیا در آمارِ بازدیدهای منجر به خرید، رتبۀ مشتریانی که از طریق تبلیغات کلیکی وارد شده­اند بالاتر است یا مشتریانی که از طریق رسانه­های دیگر با شما آشنا شده­اند؟ آمارها به شما در تعیین بازدهی تبلیغات و پیش­بینی میزان فروش کمک می­کند و شما می­توانید استراتژی بیزینس پلن خود را مطابق آن به روز کنید.

_کار شما در تبلیغات ایمیل مارکتینگ و اس­ام­اس مارکتینگ آسان­تر می­شود.

مشخصات ظاهری لندینگ پیج

سادگی

لحظه­ای که کاربر وارد لندینگ پیج می­شود محیط برایش کاملاً ناآشناست. او دقیقاً نمی­داند در آنجا باید چه کند! پس به کمکش بیایید و استفاده از محیط را برای او آسان کنید. اما چگونه؟ مهم­ترین اصل اینست که دکمۀ فراخوان یا اکشن در اولین نگاه به چشم مراجعه کننده بیاید. یعنی مراجعه کننده به محض ورود به صفحه فرود دکمۀ اکشن را کلیک کند.

تیتر

انتخاب تیتر هوشمندانه و جذاب از اصول موفقیت همۀ رسانه­های سنتی و دیجیتال و حتی کتاب­هاست. پس تیترهایی را در صفحه­تان قرار دهید که یکراست مخاطب را به استفاده از محصول یا خدمت شما متمایل کند. ایجاد تمایل مساوی است با دریافت ایمیل و شماره همراه! همان هدفی که لندینگ پیج برای آن راه­اندازی شده است.

تصویر

تصویر در لندینگ پیج می­تواند به عنوان پشتیبان عناوین مهم شما استفاده شود. اگر بتوانید همراه هر عنوان یک ویدئوی کوتاه ارائه دهید که شانس بیشتری در جلب مخاطب دارید. اما اگر برای همۀ عناوین ویدئو در اختیار ندارید می­توانید بار تصویری صفحه­تان را در جاهای دیگر افزایش دهید. این بار تصویری می­تواند شامل تصاویر لوگوی شما، لوگوی مشتریان معروف شما، افراد برند تیم شما، انواع نشان­های امنیتی و عکس­های معرفی کنندۀ بیزینس شما باشد. عکس­های معرفی کننده می­تواند شامل تصاویر پشت صحنۀ تولید یک پروژه باشد. خوبست بدانید بارگذاری تصاویر یا ویدئو در لندینگ پیج، میزان توقف یا Time on site صفحۀ شما را بالا می­برد. در نتیجه امتیاز بهتری از گوگل دریافت خواهید کرد و امکان اینکه در موتورهای جستجو رتبۀ بهتری بگیرید بیشتر می­شود. همچنین محتوای با کیفیت باعث می­شوند لندینگ پیج شما تعداد دفعات بیشتری به اشتراک گذاشته شود که این مستقیماً به نفع شماست!

اختصار

رعایت اختصار هم در متن و هم در ظاهر لندینگ پیج باید رعایت شود. یک پیج با ظاهر بسیار شلوغ در مراجعه­کنندۀ شما ایجاد دافعه می­کند. عناصر بصری مزاحم در لندینگ پیج می­تواند شامل انواع تبلیغات بنری، لینک­های مختلف و پلی شدن همزمان چند ویدئو(موشن، اینفو و غیره) باشد.

اما اختصار در مطالب یعنی به سوالاتی که برای مراجعه­کننده ایجاد شده مختصر و مفید و حتی تیتروار جواب بدهید. اگر مخاطب بخواهد دربارۀ خدمات شما بداند شما نباید شرح تاریخچۀ تاسیس بیزینس­تان را برای او بگویید! اگر مخاطب می­خواهد از بسته­های تخفیف پیشنهادی شما آگاه شود نباید لوکس­ترین خدمات یا محصولات را در فهرست ارائه شده به او بیاورید.

با اینحال اگر کسب و کار شما به گونه­ای است که اختصارگویی به آن ضربه می­زند می­تواندی به جایش از طبقه­بندی اطلاعات استفاده کنید. این طبقه­بندی بسته به خدمتی که ارائه می­دهید متفاوت است. اما برای مثال می­تواند شامل مقالات، گالری تصاویر، فیلتر قیمت، محدودۀ جغرافیایی، محتوای تصویری، بازۀ سنی مخاطب و هر چیز دیگری باشد.

اعتمادسازی

اعتمادسازی فقط درج نشان­های استاندارد و مجوزهای قانونی و دیگر انواع سرتیفیکیت­ها نیست. اولین راه جلب اعتماد وجود خدمات پس از فروش و حتی امکان مرجوع کردن کالاست. امکان درج نظرات مشتریان و حتی نتایج نظرسنجی از میزان رضایت آنها هم یک راه بسیار مهم در اعتمادسازی است. یکی دیگر از ترفندهای اعتمادسازی استفاده از نام و تصویر واقعی اعضای تیم است. مراجعه کننده با دیدن یک هویت حقیقی از تیمی که پشت صحنۀ این لندینگ پیج قرار دارند احساس اطمینان و راستی بیشتر می­کند. تکمیل بودن اطلاعات تماس مانند لوکیشن، ایمیل معتبر، شماره تلفن، فکس و ایدی صفحات و کانال­های مجازی از دیگر راه­های جلب اعتماد مخاطب است. آخرین راهی که به شما پیشنهاد می­کنیم استفاده از ربات­های پاسخگوی آنلاین است که به طور بیست و چهار ساعته فعالند و می­توانند با مراجعه کننده به صفحل شما چت آنلاین داشته باشند و مشکلات او را برطرف کنند. البته این درصورتی است که شما امکان استفادۀ شبانه­روزی از نیروی انسانی را ندارید.

طراحی

توجه به طراحی آخرین نکته­ای است که می­خواهیم برای شما بگوییم. گرچه مواردی که در بالا گفته شد همه به نوعی از اصول طراحی پیروی می­کنند اما یک مطلب مهم ناگفته باقی مانده است؛ کاربران تلفن همراه. همه می­دانیم که امروز تلفن همراه بیش از هر ابزار دیجیتال دیگری آمار کاربران را به خود اختصاص داده است. پس شما برای طراحی یک لندینگ پیج حتماً باید اصول دسترسی با تلفن همراه را برای کاربران تسهیل کنید. مثلاً اگر لندینگ پیج شما اسکرول افقی داشته باشد شما مخاطبان بیشتری را از دست می­دهید! چرا؟ چون اسکرول رایج در موبایل عمودی است و استفاده از اسکرول افقی برای کاربر تلفن همراه مشکل است. تهیۀ نسخۀ لایت یا سبک برای دانلود در موبایل هم یکی دیگر از اصول طراحی برای کاربران تلفن همراه است. در نسخۀ لایت اصولاً ویدئوها و حتی تصاویر سنگین بارگذاری نمی­شوند و فقط با بردن نشانگر روی تصویر، جمله_ای دربارۀ شرح تصویر نمایش داده می­شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله به اهمیت طراحی لندینگ پیج پی برده باشید و از آن در توسعۀ کسب و کارتان استفاده کنید. اگر در این باره سوالی دارید با کارشناسان ایرانشهر تماس بگیرید.