22
ژوئن

نورون های آیینه در تبلیغات

نورون­های آیینه در تبلیغات

“نظریۀ نورون­های آیینه  “

نورون­های آیینه چیست؟

نورون­های آیینه نورون­های هوشمند مغز ما هستند که در درک احساسات دیگران به ما کمک می­کنند. این نورون­ها هنگام تجربۀ احساساتی همانند ترس، شادی و یا تعجب فعال می­شوند. این فعال شدن نوعی احساس همدلی را برمی­انگیزاند. البته گاهی این نورون­ها در برابر دیدن یکسری اعمال فیزیکی فعال می­شوند و آن احساس همدلی را با میل به تقلید کردن بروز می­دهند. مثلاً اگر شما با دیدن یک تصویر پرش از یک آبشار هیجانی شوید و احساس کنید که میل دارید شما هم از این آبشار بپرید یعنی نورون آیینۀ شما فعال شده است! و ساده­ترین مثال اینکه وقتی کسی خمیازه می­کشد در اطرافیان او هم میل به خمیازه کشیدن ایجاد می­شود! جالبست بدانید یکی از فعال­ترین نورون­های آیینه متعلق به قشر فالگیران است! فالگیرانی که با مهارت همدلی خود می­توانند مشتریان زیادی را جذب کنند.

I feel what you feel!

نورون­های آیینه در تبلیغات

گفتیم که نظریۀ نورون­های آیینه­ نشان می­دهد که نورون­های مغز شما در ایجاد احساس همدلی و همذات پنداری نقش دارند. یعنی نورون شما رفتار دیگری را آینه می­کند و شما دلتان می­خواهد آن رفتار انجام دهید(تقلید کنید). گرچه ابتدا اینطور فکر می­شد که نورون­های آیینه فقط در فرآیند یادگیری نقش دارند اما امروزه این نظریه جایگاه مهمی در همۀ شاخه­های روانشناسی از جمله روانشناسی تبلیغات پیدا کرده است. در سال­های اخیر به علت فشرده بودن بازار رقابت تجاری و سختی تولید محتوای متفاوت برای انواع کسب و کارها و خدمات، هر برندی که تخصص بیشتری در روانشناسی تبلیغات به خرج دهد میتواند برندۀ رقابت باشد. در تبلیغات با استفاده از نورون­های آیینه تلاش می­شود تا مخاطب را به سطح عمیق­تری از تجربیات احساسی و عاطفی برده شود. خوب است بدانیم در تبلیغات عمدتاً دو نوع حرکت باعث فعالیت نورون­های آینه می­شوند. اولین حرکت گرفتن با دست و دومین حرکت بردن به سمت دهان است. البته نگران نباشید! فعال شدن نورون­های آیینه محدود به این دو حرکت نیست. بنابراین دست شما برای انتخاب تصاویر تبلیغاتی­ مرتبط با بیزینس­تان باز است و می­توانید مطمئن باشید که این تصاویر تاثیر خودش را بر مخاطب خواهد گذاشت. فقط به این شرط که مشورت با گروه تبلیغاتی ایرانشهر را پشت گوش نیندازید. چون خلاقیت در ایجاد عنصر تنش عاطفی در این نوع تبلیغات بسیار پیچیده است.